روش های محافظت از پوست دور چشم

چشم‌ها دریچه‌ای به روح انسان هستند، به همین دلیل باید از آن‌ها به بهترین شکل ممکن مراقب کرد. پوست دور چشم یکی از نازک‌ترین و حساس‌ترین نواحی بدن بوده که اولین نشانه‌های پیری زودرس را نشان می‌دهد. پوست دور چشم به اندازه پوست بقیه اندام‌های صورت و بدن غدد چربی و کلاژن ندارد، این باعث می‌شود که این قسمت بیشتر در معرض خشکی، افتادگی، خطوط و چین و چروک قرار گیرد.

مشکلات رایج پوست دور چشم

پوست دور چشم نازک‌تر و ظریف‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است. چشم‌ها در طول روز بسیار فعال هستند و کارهایی از قبیل پلک زدن، دیدن، ابراز احساسات و… را انجام می‌دهند. بنابراین، همین میزان فعالیت نیز به تنهایی می‌تواند باعث پیری زودرس شود. علاوه بر این، عوامل دیگری همچون دلایل ژنتیکی، اشعه ماوراء بنفش (UV)، عوامل استرس زای خارجی و انتخاب سبک زندگی نیز می‌توانند باعث پیری زودرس پوست دور چشم شوند.
به طور کلی مشکلات رایج پوست دور چشم را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • حلقه‌های تیره
  • خطوط ظریف
  • پف کردگی (از جمله کیسه چشم)

روتین مراقبت از پوست دور چشم

1. مرطوب کردن

مرطوب کردن پوست یکی از روش‌هایی است که به آبرسانی پوست کمک می‌کند. هنگامی که سلول‌های پوست آب از دست می‌دهند شروع به جمع شدن می‌کنند و چین و چروک ظاهر می‌شود، بلعکس در زمان آبرسانی سلول‌های پوستی متورم شده و ظاهر چروک شده پوست نیز کاهش می‌یابد.

توجه داشته باشید که برای آبرسانی پوست دور چشم نباید از کرم‌های معمولی استفاده کنید، زیرا امکان حساسیت وجود دارد و بهتر است از کرم‌های دور چشم استفاده کنید. کرم‌های دور چشم اغلب با موادی ساخته می‌شوند که احتمال کمتری دارد اثرات نامطلوبی روی چشم شما داشته باشد، این کرم حاوی مواد فعالی است که به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کند.

2. ملایمت

از پاک کردن آرایش چشم گرفته تا استفاده از محصولات پوست دور چشم، ملایم بودن بسیار مهم است. همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، پوست دور چشم بسیار نازک است. به همین دلیل، فشار اضافی ناشی از فعالیت‌های روزانه ما این پتانسیل را دارد که به ایجاد خطوط ظریف اضافی کمک کند. موارد زیر چند نکته ساده برای ملایمت در طول روتین مراقبت از پوست هستند:

  • استفاده از پد نرم در پاکسازی آرایش
  • آرام کشیدن پد حاوی پاک کننده آرایش روی پوست
  • استفاده از انگشت بجای پد در مصرف محصولات مراقبتی
  • ملایم ضربه زدن با انگشت بجای کشیدن آن روی پوست

برخورد ملایم با پوست دور چشم

3. استفاده از کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند نقش مهمی در روند پیری پوست داشته باشد و باعث تیره شدن پوست دور چشم شود. یک کرم ضد آفتاب بخشی ضروری از هر روتین مراقبت از پوست است و باید هر روز استفاده شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، پوست دور چشم نازک و بوده و دارای حساسیت بیشتری نسبت به سایز نقاط است. بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم از کرم ضد آفتاب در نواحی دور چشم استفاده نکنید و قسمت مصرف کرم ضد آفتاب را با استفاده از عینک آفتابی در روتین مراقبت از پوست دور چشم تعویض کنید.

4. ماساژ

خواب ناکافی، خستگی، پف چشم و… از عواملی هستند که نشان می‌دهند، شما به ماساژ دور چشم نیاز دارید. ماساژ دور چشم می‌تواند به بهبود گردش خون اطراف چشم کمک کند. همچنین، فشار ناشی از ماساژ ممکن است به تخلیه مایع اضافی در اطراف این ناحیه و کاهش پف کردگی کمک کند.

5. اصلاح شیوه زندگی

رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش و… از عادت‌های سبک زندگی سالم بشمار می‌روند. شما برای بهبود گردش خون، کاهش تیرگی دور چشم و پف زیر چشم نیاز دارید به ضورت منظم ورزش کنید و حداقل ۶ ساعت در شبانه روز بخوابید. همچنین، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم (سرشار از پتاسیم) و نوشیدن آب کافی (حداقل ۸ لیوان در روز) در مراقبت از پوست دور چشم تاثیر بسزایی دارد.

باید‌ها و نباید‌های مراقبت از پوست دور چشم

1. استفاده از کرم دور چشم

یکی از چیز‌هایی که اکثر مردم فراموش می‌کنند و اغلب از آن استفاده نمی‌کنند، مصرف کرم دور چشم است. شما برای مراقب از پوست دور چشم خود نیاز دارید که به آن رطوبت کافی را برسانید، استفاده از یک کرم دور چشم مناسب می‌توانید به شما در آبرسانی ناحیه مورد نظر کمک کند.

۲. عدم استفاده از کرم مرطوب کننده معمولی

آیا برای آبرسانی به پوست دور چشم می‌توان از کرم معمولی استفاده کرد؟ شاید این سوال ذهن شما و بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد، اما متاسفانه پاسخ به این سوال منفی است. از آنجایی که پوست دور چشم نازک بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است، شما به کرم مرطوب کننده‌ای نیاز دارید که به طور خاص برای پوست دور چشم طراحی شده باشد.
یکی از دلایل دیگری که نشان می‌دهد کرم‌های معمولی برای آبرسانی پوست دور چشم مناسب نیستند، این است که سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های معمولی ممکن است حاوی مواد فعالی مانند رتینوئیدها باشند که غلظت آن برای پوست دور چشم بسیار قوی بوده و مناسب نیست.

3. انتخاب کرم دور چشم فعال و قوی

پوست دور چشم نازک‌تر از سایر نقاط بوده و از حساسیت بالایی برخورد است. با این حال، شما نیاز به مصرف کرم دور چشمی دارید که فعال و قوی باشد. یکی از مواردی که هنگام خرید کرم دور چشم باید به آن توجه کنید، این است که آن کرم باید حاوی رتینول باشد. دقت داشته باشید که غلظت کم رتینول، مورد مضری برای پوست دور چشم بشمار نمی‌رود.

روش های مراقبت از پوست دور چشم

درمان نازک شدن پوست دور چشم

پوست دور چشم در حالت طبیعی به علت نداشتن غدد چربی و کلاژن نازک است. در برخی موارد ممکن است، پوست بیش از حد نازک شود که در این صورت می‌تواند به سادگی منجر به ایجاد کبودی، پارکی و ترک شود. از دلایل نازک شدن پوست چشم می‌توان به افزایش سن، ژنتیک، کم خوابی، التهاب پوست، آسیب ناشی از آفتاب، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها و… اشاره کرد.

درمان‌های مختلفی برای نازک شدن پوست دور چشم وجود دارد، موارد زیر بخشی از این روش‌های درمانی هستند:

  • درمان‌های خانگی
  • ماساژ دور چشم
  • محصولات مراقبتی دور چشم
  • رژیم غذایی و مکمل‌ها
  • رتینوئید‌ها
  • میکرونیدلینگ
  • اسکلروتراپی
  • نور شدید پالسی (IPL)
اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب