آشنایی با انواع شامپو و نحوه انتخاب شامپو مناسب

سلامت موها :

موها یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زیبایی شما به شمار می‌آیند و به همین خاطر نگهداری و مراقبت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد اما شما برای سلامت موهای خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟ چقدر راجع به جنس موهایتان اطلاعات دارید؟ موهای شما خشک به شمار می‌رود یا چرب؟ پوست سرتان چطور؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما برای انتخاب مناسب محصولات مراقبت از مو کمک کند. اولین قدم انتخاب شامپو مناسب است. شامپوها انواع مختلفی دارند و هرکس بسته به جنس و نیاز موهای خود باید شامپوی مخصوصی را استفاده کند. در این مقاله، می‌خواهیم با شامپوها بیشتر آشنا شویم تا هنگام خرید، شامپوی مناسب موهای خود را درست انتخاب کنیم.

آشنایی با انواع شامپوها

در یک دسته‌بندی خیلی کلی می‌توانیم شامپوها را به دسته های زیر تقسیم‌بندی کنیم.

  •  معمولی
    شامپوهای معمولی شامپوهایی هستند که بر اساس موهای چرب، خشک و روزانه تقسیم‌بندی می‌شوند که در این قسمت در مورد آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  •  درمانی
    شامپوهای درمانی شامپوهایی هستند که برای بیماری‌های خاص مثل شوره، شپش یا قارچ‌های پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  •  مراقبتیتخصصی
    منظور از شامپوهای تخصصی آن‌هایی هستند که ویژگی‌های مراقبتی خاصی دارند، مثل شامپوی موهای رنگ شده و یا کراتینه.

شامپوهای معمولی

برای خرید شامپوی معمولی، اولین قدم شما باید شناخت جنس و نیاز موهایتان باشد. لازمه یک انتخاب درست باید در مورد موهای خودتان اطلاعات کافی داشته باشید. مثالا بدانید که موهایتان برای تمیز ماندن به چه مقدار شستشو در هفته نیاز دارند و یا این که بدانید پوست سرتان چرب است یا خشک و …

شناخت موی چرب و خشک و انتخاب صحیح شامپوی مناسب

هنگامی که قصد خرید شامپو در فروشگاهی را دارید، انواع مختلفی از شامپوهای مناسب موی چرب و خشک را می‌بینید که هر کدام مناسب شرایط خاصی هستند و احتمالاً اولین سؤالی که برایتان به وجود می‌آید این است که موی من چرب است یا خشک؟ راحت‌ترین کار این است که بدانید در هفته چندبار نیاز پیدا می‌کنید که به حمام بروید؟

افرادی که موهای چرب دارند بعد از یک یا دو روز روی موهایشان احساس سنگینی حس می‌کنند و یا موهایشان روغنی و براق می‌شود طوری که نیاز به استحمام پیدا می‌کنند. در مقابل، کسانی که موهای خشک دارند ممکن است تا سه یا چهار روز چنین احساسی را نداشته باشند. برای موهای معمولی استحمام به صورت هر دو روز یا هر سه روز کفایت می‌کند.

با توجه به این موضوع  شامپوها با میزان چربی زدایی متفاوت طراحی شده‌اند. در شامپوهای مخصوص موی چرب میزان سورفکتانتی که  باعث چربی زدایی می‌شود خیلی بیشتر است و برای همین چربی بیشتری را از موهای ما پاک‌سازی می‌کنند. بنابراین اگر کسی که موهای خشک دارد از این شامپوها استفاده کند خشکی موهایش بیشتر شده و حالت پذیری آن سخت‌تر می‌شود و بعد از استحمام احساس تمیزی کافی در موهای خود نخواهد داشت.

شامپوهای روزانه

بعضی از افراد عادت دارند هر روز قبل از رفتن به محل کار یک دوش سریع بگیرند و آماده رفتن به کار شوند. برای این  افراد بهترین شامپویی که توصیه می‌شود شامپوی روزانه است.  شامپوی روزانه چند خصوصیت دارد که کمک می‌کند این افراد حس بهتری از حمام کردن سریع داشته باشند. مهم‌تر این که کف سازی این شامپوها روی سر خیلی سریع اتفاق می‌افتد. شامپوهای روزانه معمولاً این خصوصیت را دارند که کف زیادی تولید نمی‌کنند و کف را سریعاً از مو خارج می‌کند از طرف دیگر به خاطر نرم‌کننده‌ها و حالت دهنده‌هایی که در ترکیب این شامپوها وجود دارد بعد از حمام مو حالت بهتری می‌گیرد و سریع‌تر سشوار می‌شود.

انواع شاپمو معمولی ، شامپو درمانی و شامپو تخصصی

در مورد شامپوهای روزانه این را هم باید اضافه کرد که مقدار چربی‌ای که از موها می‌زدایند مقدار کمی است، بنابراین استفاده هر روز از آن مشکلاتی از قبیل حذف بیش‌ازحد چربی مو، خشکی زیاد و به دنبال آن تولید شوره را ایجاد نمی‌کند.

شامپوهای تخصصی مراقبت از مو

۱-شامپو بدون سولفات

یکی از موضوعاتی که این روزها در مورد آن زیاد صحبت می‌شود وجود سولفات در شامپوها و همچنین توصیه به استفاده از شامپوهای فاقد سولفات است.  به طور کلی چیزی که باید بدانید این است که سولفات ترکیبی مضر و یا سرطان‌زا نیست. هرچند غلظت بالای آن در برخی شامپوها ممکن است تحریک‌کننده باشد و باعث ایجاد التهاب و خارش پوست شود.

نکته‌ی مهم این است که مهم‌ترین کف کننده در شامپوها، سولفات است و شامپوهایی که فاقد سولفات هستند خوب کف نمی‌کنند و قدرت پاک‌کنندگی نسبتاً کمی دارند اما شامپو بدون سولفات مناسب چه کسانی است؟ اگر شخصی پوست سر تحریک‌پذیری دارد و یا رنگ کردن مداوم، باعث حساسیت و شکنندگی موهایش شده است یا به دلیل بیماری‌های خاص یا مصرف داروهای خاص نیاز به استفاده از شامپوهای ملایم‌تری دارد و بهتر است از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کند. برندهای مختلفی از این مدل شامپوها در بازار وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها و یا به سادگی از وب‌سایت جوردارو تهیه کنید.

شامپو بدون سولفات

یکی از کاربرد های مهم شامپوهای بدون سولفات، مراقبت از موهای شکننده و ضعیفی است که در اثر رنگ شدن مداوم استحکام خود را از دست داده اند، به همین دلیل مصرف این نوع شامپو در میان آریشگاه های زنانه بالاتر است.

۲-شامپو مخصوص موهای رنگ شده

شامپوهای تخصصی مراقبت از مو بسیار متنوع هستند و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، شامپوی مخصوص موهای رنگ شده است، همان‌طور که میدانید برای رنگ کردن مو از اکسیدان استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن کوتیکول مو (خارجی‌ترین بخش ساقه مو) می‌شود و به همین دلیل اغلب بعد از رنگ کردن، موها حالت خشک و شکننده پیدا می‌کنند. شامپوی موهای رنگ شده، مو را کراتینه و نرم می‌کند و از خشکی و گره خوردن موها جلوگیری می‌کند.

۳-شامپوهای درمانی

شامپوهای ضد شوره

امروزه درمان شوره سر برای افرادی که با آن درگیر هستند به معضل بزرگی تبدیل شده است. برای درمان شوره سر لازم است شناخت کافی نسبت به آن داشته باشید. در ابتدا لازم است بدانید شوره سر چیست؟ و علت شوره سر چیست؟ شوره سر معمولاً سلول‌های مرده پوست سر هستند که به شکل دانه‌های ریز و سفید رنگ روی موهای افراد ظاهر می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی که درگیر شوره سر هستند، مسئله‌ی زیبایی و ظاهر نامناسبی است که شوره ایجاد می‌کند. برای درمان شوره سر به طور کلی آن را به دو دسته‌ی شوره خشک و شوره چرب تقسیم‌بندی می‌کنند که علت به وجود آمدن هرکدام می‌تواند متفاوت باشد و همین امر باعث می‌شود برای درمان آن‌ها روش‌های متفاوتی را انتخاب کنیم.

• شوره خشک

شوره‌های خشک، ریز و سفیدرنگ هستند و معمولاً زمانی که پوست سر خشک و شکننده شود، به وجود می‌آیند. از مهم‌ترین علل آن هم می‌توان به رنگ کردن مو و استفاده از اکسیدان اشاره کرد. یکی دیگر از علت‌های ایجاد شوره‌ی خشک عدم استحمام درست هست.

معمولاً این افراد در حمام با آب داغ حمام می‌کنند و با ناخن و یا نوک انگشت سر را ماساژ می‌دهند، اغلب عارضه‌ای که به دنبال شوره خشک به وجود می‌آید خارش سر است. هر پوست سالمی با این مدل شستشو ممکن است دچار شوره شود. پس با تغییر الگوی شستشو شوره خشک تا 70%  بهبود پیدا می‌کند؛ بنابراین، دقت کنید که هرگز سرتان را با آب داغ نشویید و با کف دست و به آرامی پوست سر را شستشو دهید.

اگر با این کار مشکل شوره حل نشد، زمان آن فرا رسیده که شامپوی خود را تغییر دهید. چرا که ممکن است pH شامپویی که استفاده می‌کنید مناسب نباشد و یا لازم باشد از شامپو ضدشوره استفاده کنید. برای درمان شوره سر چند نمونه شامپو در دسترس است. یکی از آن‌ها شامپوهای ضدشوره شیمیایی هستند که ترکیبات موجود در آن تقسیم سلولی را کم می‌کنند؛ مانند سلنیوم سولفاید که اثر ضد قارچی ملایمی نیز دارد. شامپوهای ضدشوره دیگری نیز وجود دارند که حاوی مواد گیاهی مانند برگ درخت چای (تی تری اویل) یا بابونه هستند که با اثر ضدالتهابی خوب خود، به درمان شوره کمک می‌کنند.

شامپو ضدشوره

شامپوهای ضدشور مهمترین دسته از شامپوهای درمانی هستند که در صورتی که به درستی انتخاب شوند، تاثیر بسیار مناسبی را می‌توانند روی مو بگذارند.

• شوره چرب

نوع دیگری از شوره سر، شوره‌های چرب هستند که ممکن است دلیل هورمونی، ژنتیکی یا قارچی داشته باشند. شوره‌های چرب معمولاً شوره‌های درشتی هستند و وقتی با ناخن روی پوست سر می‌کشیم شوره‌ها تجمع پیدا می‌کنند و قابل مشاهده هستند. در این افراد مشخصاً پوست سر چرب است.

این نوع شوره‌ها نیاز به درمان اختصاصی دارند. برای درمان شوره سر چرب گاهی باید از شامپوهای ضد قارچ مانند «کتوکونازول»، «پیریتیون زینک» و یا «کلیمبازول» استفاده کرد. در بعضی موارد لازم است فرد از شامپوهایی استفاده کند که چربی پوست سر را کاملاً از بین ببرد و یا تقسیم سلولی پوست سر را کنترل کند. در این موارد ترجیحاً باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا با معاینه و گاها همراه با آزمایش، درمان اختصاصی در نظر گرفته شود.  نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع شامپوها نباید به‌طور دائم استفاده شوند. پس از اتمام دوره‌ی درمان و بهبود پوست سر، باید بنا به دستور پزشکتان حداکثر یک یا دو بار در هفته از شامپوی ضد شوره و ضد قارچ استفاده کنید و در استحمام‌های بعدی با شامپوی معمولی موهایتان را بشویید.

شامپوی ضد قارچ

خارش سر مشکلی آزاردهنده است که گاهی به خاطر وجود آلودگی‌های قارچی در پوست سر افراد ایجاد می‌شود. با ابتلا به این نوع قارچ‌ها پوست سر دچار پوسته ریزی و خارش و قرمزی می‌شود . نمی‌توان با شامپوهای معمولی این مشکل را رفع کرد. به همین منظور شامپوهای ضدقارچ اختصاصی با مواد مؤثره ضدقارچ برای انواع عفونت قارچی تولید شده‌اند. دقت کنید که هرگز بدون تجویز پزشک از این شامپوها استفاده نکنید. در صورت ابتلا به قارچ سر حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بعد از معاینه‌ی پوست سر شما شامپوی ضدقارچ مناسب با دوز مناسب را برای شما تجویز کند.

شامپوی ضد شپش

در مقاله شپش چیست؟ و بهترین روش‌های درمان آن کدم‌اند؟ به بررسی این حشره و معرفی شامپوهای ضد شپش پرداختیم. به طور کلی شپش نوعی حشره انگلی است .می‌تواند روی پوست سر و بدن انسان و جانوران زندگی کند و از خون آن‌ها تغذیه کند. شپش بیشتر در میان کودکان و همچنین در مهدکودک‌ها و مدارس شایع است و معمولاً از طریق تماس مستقیم پوستی و یا استفاده از وسایل مشترک مربوط به پوست و مو، مثل شانه، سنجاق مو و… منتقل می‌شود. این حشره سمج و مزاحم می‌تواند با تخم‌گذاری روی موهای افراد باعث ایجاد دردسر شود. به این منظور شامپوهای اختصاصی درمانی زیادی برای رفع این مشکل در بازار موجود هستند. این شامپوها حاوی مواد اختصاصی برای از بین بردن شپش‌ها و تخم‌ها یا رشک‌های شپش از موها هستند و همچنین ضدخارش و ضدالتهاب هستند. به عنوان مثال شامپو پرمترین یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمانی شپش موی سر به شمار می‌آید که برای تهیه و خرید آن می‌توانید وارد بخش خرید آنلاین شامپو پرمترین در وب‌سایت جوردارو شوید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب