چربی سوزی+راه های کاهش بافت چربی

کالری منفی چیست؟

 خواه به قصد کاهش وزن، خواه ایجاد تناسب اندام و یا شرکت در مسابقات پرورش اندام، رویه رژیم غذایی به جهت کاهش حجم توده چربی، یکسان می باشد. یعنی می بایستی مقدار کالری دریافتی از رژیم غذایی تنظیم شده به عنوان یک برنامه غذایی برای چربی سوزی، کمتر از مقدار کالری روزانه ای که فرد در طی فعالیت شبانه روزی خود که شامل برنامه تمرینی بدنسازی برای چربی سوزی هم می شود، باشد. به این حالت اصطلاحا ایجاد کالری منفی می گویند.

منبع های تامین انرژی در بدن کدام هستند؟

در این وضعیت، بدن فرد به جهت تامین نیازهای سوختی خود، به سراغ ذخایری که موجود است خواهد رفت.راحت ترین آنها گلیکوژن درون بافت عضلانی و کبد و همچنین خود بافت ماهیچه ای می باشد که در طی فرآیند هایی خاص، این بافت به آمینو اسید های سازنده آن تجزیه شده و آنها به گلوکز که همان قند خون یا منبع انرژی اصلی بدن تبدیل شده و به مصرف می رسند.

منبع دیگر نیز چربی های ذخیره شده در بدن می باشد. حال هنر یک برنامه غذایی کاهش بافت چربی یا همان چربی سوزی در این نکته است که بدن را ترغیب به استفاده از بافت چربی نماید تا اینکه به سراغ توده عضلانی و گلیکوژن موجود در بدن برود، چرا که هدف برنامه غذایی چربی سوزی، حمله به بافت چربی می باشد نه توده عضلانی.

 

در این راه، اجرای تمرینات هوازی به شکل مرسوم آنها و یا هوازی اینتروال و کاهش مقدار استراحت میان ست های تمرینی با وزنه و هر تمرینی بی هوازی با حداقل استراحت میان ست ها، بدن را به گونه ای وادار می نماید که به سمت استفاده از سلول های چربی در دسترس رفته و از حجم آنها بکاهد.

 ایجاد کالری منفی:

راه اول:

(برنامه غذایی برای چربی سوزی و عضله سازی)

می تواند یا از طریق تمرین ایجاد گردد، یا موارد رعایت شده در رژیم غذایی کاهش وزن یا ترکیب این دو. فرضا فرد خواهان کاهش بافت چربی، مقداری از کالری روزانه دریافتی خود را کم می کند که معمولا می بایستی 500 کالری باشد. با ثابت نگاه داشتن همان فعالیت روزانه، رفته رفته بدن به دنبال تامین این کالری کسری مورد نیاز گشته و اگر شرایطش فراهم باشد، به سراغ کاهش بافت چربی می رود.

راه دوم:

(برنامه تمرینی برای چربی سوزی و عضله سازی)

از سوی دیگر، می شود کالری دریافتی را ثابت نگه داشت، بجایش یک جلسه تمرینی با استفاده از برنامه بدنسازی برای چربی سوزی را در پیش گرفت، این یعنی افزایش سوخت و ساز بدن. خوب در اینجا نیز بدن بایستی وادار گردد که جهت تامین انرژی، روند چربی سوزی را در پیش گرفته تا به کاهش وزن منجر شود.

 

مورد سوم:

ترکیب این دو حالت می باشد. یعنی هم کاهش کالری دریافتی بوسیله رعایت یک برنامه برای چربی سوزی و هم افزایش کالری مورد نیاز بدنی با استفاده از در پیش گرفتن تمرینات چربی سوزی. یعنی شما هم بوسیله رعایت یک رژیم غذایی کاهش بافت چربی، از میزان کالری دریافتی روزانه خود، قدری کاسته، که معمولا میزان آن حداکثر 500 کالری خواهد بود و با استفاده از تمرینات بدنسازی به هدف کاهش وزن، بر نرخ سوخت و ساز بدنی خود در طی شبانه روز افزوده، تا این دو در کنار یکدیگر، از حجم بافت چربی شما کاسته و تناسب اندام را برای شما بوجود آورند.
در این راه، غیر از رعایت موارد ذکر شده، فرد می تواند از مکمل های تقویت کننده روند چربی سوزی، به گونه ای موثر بهره برده و این فرآیند کاهش وزن ناشی از کاهش بافت چربی را، تسریع بخشد، مکمل هایی مانند ال – کارنیتین که یک نوع آمینو اسید بوده و از وظایف آن، انتقال چربی به میتوکندری سلول می باشد، یعنی جایی که قرار است این چربی به انرژی مبدل شده و فرد را در روند اجرای فعالیت ورزشی و یا کارکرد روزانه، یاری رساند. همین تسریع جابجا سازی چربی به میتوکندری سلول، باعث تقویت رویه کاهش وزن شده و به مرور تناسب اندام را برای فرد، موجب می شود.

تمرینات چربی سوزی (بی هوازی فشرده):

به طور کلی، تمرینات بدنسازی که معمولا، از آنها به عنوان رویه های هوازی یاد شده و یا تمرینات بی هوازی فشرده، به گونه ای که مقدار استراحت میان ست های تمرینی، اندک باشد، به شدت به کاهش بافت چربی و کاهش وزن، یاری رسانده و موجب ایجاد تناسب اندام، می شوند. این تمرینات بدنسازی چربی سوزی، هنرشان این است که بدن را ترغیب نمایند از منبع انرژی چربی های ذخیره شده در بدن، استفاده نمایند.

اگرچه، از نظر علمی، بحث چربی سوزی، در درجه اول به تغذیه فرد وابسته است نه نوع تمرین بدنسازی، ولیکن این تمرینات ذکر شده، با افزایش شدید نرخ سوخت و ساز، به گونه ای بدن فرد را به یک ماشین چربی سوز، مبدل می نماید که در کنار رعایت برنامه غذایی چربی سوزی و احتمالا استفاده از مکمل های بهبود دهنده روند کاهش وزن، فرد را در رسیدن به این مهم، یاری می رسانند.

مطالب مرتبط: شما میتوانید مقاله ی آموزش تمرینات کاهش بافت چربی را اینجا مطالعه کنید.

چربی سوزی موضعی:

البته موردی وجود دارد که می بایستی به آن اشاره کنم که در حقیقت ما چیزی بنام چربی سوزی موضعی ندارم، برای مثال تمرینی برای چربی سوزی شکم وجود ندارد، بلکه بدن آدمی چنان طراحی شده است که خود تصمیم می گیرد از کدام ناحیه از بافت چربی بر حسب جوان بودن آن بافت، به عنوان سوخت استفاده کرده و تولید انرژی نماید. با این وجود، فردی که خواهان رسیدن به یک تناسب اندام درخور بوده و می خواهد با رعایت یک رژیم غذایی کاهش وزن یا همان چربی سوزی و در کنارش بکارگیری تمریناتی که این روند کاهش بافت چربی را تسریع می کنند، به مرور از میزان حجم بافت چربی کلی بدن خود کاسته و به اهداف مربوط به تناسب اندام، دست می یابد.

مکمل های کمک کننده در چربی سوزی:

پس خاطرتان باشد که اگر خواهان ایجاد یک فرآیند چربی سوزی مناسب در بدن خود هستید، در ابتدا بایستی یک برنامه غذایی مناسب این امر را در پیش گرفته، سپس به فکر ایجاد روند تقویت سوخت و ساز با تمرینات بدنسازی بوده و در کنار اینها، می توانید از مکمل های تقویت کننده روند کاهش بافت چربی، مانند ال-کارنیتین نیز بهره ببرید. همچنین، مکمل هایی مانند پروتئین وی و آمینو بی سی ای ای، می توانند شما را در طی رعایت یک رژیم کاهش وزن، در حفظ توده عضلانی، یاری رسانده و از کاهش حجم عضلات شما، جلوگیری به عمل آورند.

مطالب مرتبط: میتوانید مقاله ی مکل های دوران چربی سوزی را از اینجا مطالعه کنید.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب