دلایل سفید شدن مو و روش های درمان آن

آیا سفیدی مو طبیعی است؟

با افزایش سن موهای شما هم تغییر می‌کند و ممکن است رنگ آن به خاکستری یا سفید تغییر کند. فولیکول‌های مو دارای سلول‌های پیگمنت یا ملانین هستند که به موها رنگ می‌دهند. اما با گذشت زمان فولیکول‌های مو می‌توانند پیگمنت‌های خود را از دست بدهند که منجر به سفیدی مو می‌شود.

دلیل سفیدی مو در جوانی چیست؟

در هر سنی ممکن است موهای شما سفید شوند. دلایل مختلفی برای سفید شدن زودهنگام مو وجود دارد:

۱-ژنتیک

اگر در سن پایین متوجه شده اید تعداد زیادی از موهای شما سفید شده است، احتمالا والدین یا پدربزرگ یا مادربزرگ‌تان هم در سن پایین موهای سفید یا خاکستری داشته اند. ژنتیک رو نمی‌شه تغییر داد اما اگر رنگ موهاتون رو دوست ندارید همیشه می‌تونید رنگشون کنید

۲-استرس

همه ی ما در گاه‌گاهی در زندگی دچار استرس می‌شویم‌. اما استرس همیشگی نتایج مختلفی مثل مشکلات خواب، تغییر در اشتها و افزایش فشار خون دارد. همچنین استرس می‌تواند روی رنگ مو هم تاثیر بگذارد.

 

۳-مشکل تیروئید 

تغییرات هورمونی ایجاد شده به دلیل کم کاری یا پرکاری تیروئید نیز ممکن است منجر به سفیدی زودهنگام مو شوند. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث شود بدن ملانین کمتری تولید کند.

 

۴-کمبود ویتامین B12

سفیدی زودهنگام مو می‌تواند نشانه‌ی کمبود ویتامین ب۱۲ هم باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن دارد و همچنین در رشد و رنگ مو تاثیر مثبتی دارد. همچنین بدن برای ایجاد گلبول‌های قرمز سالم هم به ویتامین ب۱۲ نیاز دارد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن از جمله موها می‌رساند. در نتیجه کمبود ب۱۲ می‌تواند موجب ضعیف شدن موها و ایجاد تاثیر منفی روی تولید ملانین شود.برای دیدن لیستی از ویتامین ب ۱۲ اینجا را مشاهده کنید.

۵-سیگار کشیدن

همه می‌دانیم سیگار کشیدن در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اما تاثیر سیگار می‌تواند از این هم فراتر برود و روی موها هم اثر بگذارد. سیگارکشیدن جریان خونی که فولیکول موها می‌رسد را کاهش دهد و موجب ریزش مو شود. همچنین می‌تواند به قسمت های مختلف بدن از جمله فولیکول‌های مو آسیب برساند و موجب سفیدی زودهنگام موها شود.

 

آیا می‌شود از سفیدشدن موها پیشگیری کرد؟

اگر دلیل سفیدی مو ژنتیک باشد، راهی برای پیشگیری از سفیدی مو یا برگردان رنگ مو وجود ندارد. می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید بیماری زمینه‌ای که موجب سفیدی مو می‌شود نداشته باشید. طبق مطالعه ای، اگر سفیدی مو به‌دلیل مشکل تیروئید باشد، بعد از درمان ممکن است رنگ‌ موها دوباره برگردند. در صورت کمبود ویتامین ب۱۲، مصرف ویتامین ب۱۲ هم ممکن است در برگرداندن رنگ مو موثر باشند.

البته به جز رنگ‌کردن مو، راهی برای تغییر رنگ مویی که قبلا سفید شده است نیست اما ممکن است بتوانید با تغییراتی در سبک زندگی، مقداری جلوی سفید شدن بقیه‌ی موها را بگیرید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی به سلامت و رشد موها کمک می‌کنند و همچنین کمک می‌کنند تا فولیکول‌های مو ملانین‌هایی که مو برای حفظ رنگ خود لازم دارند را تولید کنند. در صورتی که در رژیم غذایی شما به اندازه‌ی کافی از این مواد وجود ندارد، می‌توانید با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید تا به شما در انتخاب مکمل مناسب کمک کنند. مثلا ویتامین ب۶، ب۹ (فولیک اسید، PABA، ب۱۲، روغن ماهی، مس و بیوتین می‌توانند به حفظ سلامت موها کمک کنند.

توجه:

اگرچه ژنتیک نقش بسیار مهمی در زمان سفید شدن موها دارد، اما سبک زندگی سالم و تغذیه‌ی مناسب می‌توانند به کاهش سفید شدن موها کمک کنند. بهتر است علت هرگونه سفید شدن زودهنگام یا ریزش موها را با کمک پزشک پیگیری کنید

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب