نشانه ها و علائم کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم که به عنوان هیپومنیزیمی نیز شناخته می‌شود، این بیماری یک مشکل سلامتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۹۰ درصد افراد دچار کمبود منیزیم هستند. این درصد از افراد در بیشتر موارد جزو بیماران بیمارستانی، ICU، مبتلا به دیابت یا اختلال مصرف الکل هستند.

علائم کمبود منیزیم متفاوت بوده و می‌تواند فیزیکی و روانی باشد. در برخی موارد، کمبود منیزیم کمتر تشخیص داده می‌شود، زیرا علائم آشکار آن معمولا تا زمانی که شدت کمبود افزایش نیافته خود را نشان نمی‌دهند. برخی از علل کمبود منیزیم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود‌های تغذیه‌ای
  • برخی داروها، مانند داروهای شیمی درمانی و مهارکننده‌های پمپ پروتون
  • اسهال حاد یا مزمن
  • «سندرم استخوان گرسنه» پس از جراحی پاراتیروئید یا تیروئید
  • جراحی بای پس معده

برخی شرایط سلامتی مانند دیابت، جذب ضعیف، اسهال مزمن و بیماری سلیاک با از دست دادن منیزیم مرتبط هستند. افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل نیز در معرض افزایش خطر کمبود منیزیم هستند.

نشانه‌ها و علائم کمبود منیزیم در بدن

  1. پرش و گرفتگی عضلات

انقباضات، لرزش و گرفتگی عضلات از نشانه‌های کمبود منیزیم هستند. در بدترین حالت، کمبود ممکن است حتی باعث تشنج نیز شود. دانشمندان معتقدند این علائم ناشی از جریان بیشتر کلسیم به سلول‌های عصبی است که باعث تحریک بیش از حد اعصاب عضلانی می‌شود. در حالی که مکمل‌ها ممکن است به تسکین گرفتگی عضلانی در برخی از افراد مبتلا به کمبود منیزیم کمک کنند، یک بررسی به این نتیجه رسید که مکمل‌های منیزیم درمان موثری برای گرفتگی عضلات در افراد مسن نیست.

به خاطر داشته باشید که انقباضات غیر ارادی عضلانی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، استرس یا کافئین بیش از حد نیز می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی غیرارادی شود. انقباضات غیر ارادی عضلانی ممکن است ناشی از عارضه جانبی برخی داروها یا نشانه بیماری عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی، مولتیپل اسکلروزیس یا میاستنی گراویس باشند. در حالی که انقباضات گاه به گاه شایع هستند، در صورت تداوم علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

  1. شرایط سلامت روان

شرایط سلامت روان یکی دیگر از اثرات احتمالی کمبود منیزیم است. یکی از نمونه‌ها بی‌علاقگی است که با بی‌حسی ذهنی یا فقدان احساسات مشخص می‌شود. تشدید کمبود حتی ممکن است به هذیان و کما منجر شود. علاوه بر این، مطالعات مشاهده‌ای سطوح پایین منیزیم را با افزایش خطر افسردگی مرتبط دانسته‌اند. دانشمندان همچنین حدس می‌زنند که کمبود منیزیم ممکن است باعث اضطراب شود، اما شواهد مستقیم وجود ندارد.

یکی از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسید که مکمل‌های منیزیم ممکن است برای زیرمجموعه‌ای از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مفید باشد، اما کیفیت شواهد ضعیف است. به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که کمبود منیزیم ممکن است باعث اختلال عملکرد عصبی و بهبود وضعیت سلامت روان در برخی افراد شود.

  1. پوکی استخوان

پوکی استخوان یک اختلال است که با استخوان‌های ضعیف و افزایش خطر شکستگی استخوان مشخص می‌شود. عوامل متعددی بر خطر ابتلا به پوکی استخوان تأثیر می‌گذارد، از جمله:

  • سالخوردگی‌عدم ورزش
  • مصرف ناکافی ویتامین D و K در رژیم غذایی

جالب اینجاست که کمبود منیزیم نیز یک عامل خطر برای پوکی استخوان محسوب می‌شود. کمبودممکن است به طور مستقیم استخوان‌ها را ضعیف کند، همچنین سطح کلسیم خون و توده استخوانی را کاهش می‌دهد.

مطالعات انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی تأیید می‌کند که کاهش منیزیم در رژیم غذایی منجر به کاهش توده استخوانی می‌شود. اگرچه چنین مطالعاتی بر روی انسان انجام نشده است، اما دانشمندان دریافت ضعیف منیزیم را با کمبود مواد معدنی استخوان کمتر مرتبط دانسته اند.

  1. خستگی و ضعف عضلانی

خستگی وضعیتی است که با ضعف فیزیکی یا روانی مشخص می‌شود، که یکی دیگر از علائم کمبود منیزیم است. به خاطر داشته باشید که هر از گاهی همه خسته می‌شوند. به طور معمول، به سادگی به این معنی است که شما نیاز به استراحت دارید. با این حال، خستگی شدید یا مداوم ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشد.

از آنجایی که خستگی یک علامت غیر اختصاصی است، شناسایی علت آن غیرممکن است مگر اینکه با علائم دیگری همراه باشد. یکی دیگر از علائم خاص کمبود منیزیم، ضعف عضلانی است که ممکن است ناشی از میاستنی گراویس باشد.

دانشمندان بر این باورند که ضعف ناشی از از دست دادن پتاسیم در سلول‌های عضلانی است، وضعیتی که با کمبود منیزیم مرتبط است. بنابراین، کمبود منیزیم یکی از دلایل احتمالی خستگی یا ضعف است.

خستگی و ضعف عضلانی از علائم کمبود منیزیم

  1. فشار خون بالا

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که کمبود منیزیم ممکن است فشار خون را افزایش دهد، که یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی است. در حالی که شواهد مستقیم در انسان وجود ندارد، چندین مطالعه مشاهده‌ای نشان می‌دهد که سطوح پایین منیزیم یا مصرف ناکافی رژیم غذایی ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های منیزیم ممکن است در کاهش فشار خون بالا به ویژه در بزرگشالان نقش داشته باشد. به بیان ساده، کمبود منیزیم ممکن است فشار خون را افزایش دهد که به نوبه خود خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. با این وجود، قبل از اینکه بتوان نقش آن را به طور کامل درک کرد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

  1. آسم

گاهی اوقات کمبود منیزیم در افراد مبتلا به آسم شدید دیده می‌شود. علاوه بر این، سطح منیزیم در افراد مبتلا به آسم کمتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. محققان معتقدند کمبود منیزیم ممکن است باعث تجمع کلسیم در ماهیچه‌های پوشاننده راه‌های هوایی ریه شود. این سبب منقبض شدن راه‌های هوایی ریه می‌شود و تنفس را دشوارتر می‌کند.

با این وجود، شواهد برای اثربخشی مکمل‌های منیزیم غذایی در افراد مبتلا به آسم متناقض است. به طور خلاصه، دانشمندان معتقدند آسم شدید ممکن است با کمبود منیزیم در برخی افراد مرتبط باشد، اما مطالعات بیشتری برای بررسی نقش آن مورد نیاز است.

  1. ضربان قلب نامنظم

آریتمی قلب یا ضربان نامنظم قلب، یکی از جدی‌ترین عوارض احتمالی کمبود منیزیم است. آریتمی می‌تواند ازعدم ایجاد علائم تا ایجاد علائم بسیار جدی متغیر باشد. در برخی افراد ممکن است باعث تپش قلب شود که مکث بین ضربان قلب است. سایر علائم احتمالی آریتمی عبارتند از:

  • سبکی سر
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • سرگیجه
  • خستگی

در شدیدترین موارد، آریتمی ممکن است خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی را افزایش دهد. دانشمندان بر این باورند که‌عدم تعادل سطح پتاسیم در داخل و خارج سلول‌های عضله قلب (وضعیتی که با کمبود منیزیم مرتبط است) ممکن است مقصر باشد.

نشان داده شده است که برخی از افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب و آریتمی نسبت به افرادی که نارسایی قلبی ندارند، سطح منیزیم کمتری دارند. در یک مطالعه کوچک روی ۶۸ فرد مبتلا به نارسایی قلبی، تزریق منیزیم به طور قابل توجهی عملکرد قلب شرکت کنندگان را بهبود بخشید. همچنین ممکن است، مکمل‌های منیزیم به کاهش علائم در برخی از افراد مبتلا به آریتمی کمک کند.

برای مشاهده انواع مکمل های سلامتی مثل منیزیم کلیک کنید.

برای کمبود منیزیم چه بخوریم؟

منیزیم در انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله غلات کامل، مغزها، دانه‌ها، حبوبات و چندین میوه و سبزیجات یافت می‌شود. همچنین، منیزیم به طور گسترده‌ای در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. غنی‌ترین منابع دانه‌ها و مغزها هستند، اما غلات کامل، لوبیاها و سبزیجات سبز برگ نیز منابع نسبتا خوبی هستند.

شما می‌توانید با مصرف مواد مغذی و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود، کمبود منیزیم را جبران کنید. این مواد مغذی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بادام
  • دانه کدو تنبل
  • شکلات تلخ
  • بادام زمینی
  • پاپ کورن
  • دانه کتان
  • دانه‌های آفتابگردان
  • دانه‌های چیا
  • کاکائو
  • قهوه
  • بادام هندی
  • فندق
  • جو دو سر

همچنین، منیزیم به بسیاری از غلات صبحانه و سایر غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود. اگر بیماری‌هایی دارید نظیر دیابت دارید که باعث می‌شود بدن شما منیزیم از دست بدهد، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مکمل‌ها بسیار مهم است.

مصرف منابع غذایی حاوی منیزیم

بهترین زمان مصرف قرص منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما نقش دارد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که منیزیم به بهبود کنترل قند خون، جلوگیری از حملات میگرن، کاهش سطح فشار خون، و محافظت در برابر افسردگی کمک کند.

در حالی که اکثر مردم می‌توانند نیازهای خود را تنها از طریق منابع غذایی تامین کنند، مکمل‌ها ممکن است در برخی موارد ضروری باشند. صرف نظر از اینکه منیزیم را برای بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب یا بهبود کیفیت خواب مصرف می‌کنید، مزایای مکمل‌های منیزیم همگی با استفاده طولانی مدت از آن‌ها مرتبط است.

بنابراین، مکمل‌های منیزیم را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، تا زمانی که بتوانید آن‌ها را به طور مداوم مصرف کنید. مهمترین چیز این است که یک برنامه تنظیم کنید و به آن پایبند باشید تا مطمئن شوید که دوز روزانه خود را دریافت می‌کنید.

کمبود منیزیم و درد مفاصل

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند به التهاب مزمن و بیماری‌های دژنراتیو مفاصل کمک کند. همچنین، مکمل منیزیم می‌تواند به درمان درد‌های عضلانی و درد‌های مفصلی ناشی از بیماری‌های پزشکی مانند فیبرومیالژیا، سندرم پاهای بی‌قرار و پوکی استخوان کمک کند.

شما می‌توانید منیزیم را برای کمک به درمان درد مفاصل به علت آرتریت روماتوئید نیز مصرف کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای درمان درد‌های مفاصلی خود به پزشک معالج مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب