کلاژن و تاثیر مکمل های کلاژن ساز برای پوست

پوست ما نشانه سلامت جسم و روح ماست. داشتن پوستی سالم، جوان، شاداب و بدون چین و چروک آرزوی همه است. علل و عوامل متعددی در طول عمر موجب بروز مشکلات پوستی می شوند یکی از آنها چروک است. 

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است رشته مانند که در انواع بافت پیوندی به مقدار متفاوت وجود دارد. این پروتئین به صورت طبیعی در استخوان و دندان، تاندون، ماهیچه و ساختمان پوست وجود دارد، با این تفاوت که نوع اسید آمینه بکار رفته در سنتز کلاژن سلولهای مختلف متفاوتند.

یکی از مهمترین قسمتهای بدن که برای افزایش شادابی و حفظ الاستیسیته به این پروتئین نیاز دارد پوست است.

کلاژن موجب افزایش الاستیسیته، انعطاف پذیری و همچنین آبرسانی به پوست می شود و موجب استحکام سطح فوقانی پوست یا اپیدرم می گردد و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند.

عوامل موثر در کاهش کلاژن و تخریب شدن آن شامل :

قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید، بالا رفتن سن، مصرف برخی داروها، بیماری لوپوس، خشکی پوست، کشیدن سیگار، مصرف مواد مخدر، رژیم های غذایی غیر اصولی، افسردگی موجب کاهش تولید و سنتز کلاژن شده و ما آن را به صورت چین و چروک و خطوط ریز روی صورت مشاهده می کنیم.

کلاژن علاوه بر سفت کردن پوست صورت و بدن دارای خواص دیگری از جمله :

  • بهبود عملکرد ورزشی با تقویت عضلات و ماهیچه ها 
  • برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • برای داشتن خوابی عالی
  • کاهش اشتها و وزن
  • تقویت پوست و مو
  • پر کننده صورت توسط پروتئین کلاژن و تقویت بافت همبند

نقش کلاژن در دستگاه گوارش:

استفاده از کلاژن موجب کاهش تاثیر برخی عارضه های روده مثل کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر و کرون می گردد. این ماده پوشش دیواره سیستم گوارش را بهبود بخشیده و باعث تجزیه راحت تر پروتئین و چربی می شود و روده را سالم تر نگه میدارد.

نقش کلاژن در خواب بهتر:

گلیسین نوعی ماده درون کلاژنی است که بر عملکرد مغز نقش دارد. گلیسین موجب هوشیاری ذهنی، افزایش ظرفیت حافظه، درمان اختلالات خواب خواهد شد. بنابراین مصرف آن 1 ساعت قبل از خواب توصیه می گردد. 

تغییر سبک زندگی:

لایف استایل هر فرد تاثیرات شگرفی بر سلامت پوست او میگذارد و موجب سالم یا ناسالم شدن پوست می شود از جمله سیگار شدن، مصرف بیش از حد کافئین، زندگی در شهرهای آلوده، استرس مداوم. تمام این فاکتورها باعث تولید رادیکال آزاد و تخریب رشته های کلاژن خواهد شد و پوست افتاده و چروک شده و خطوط نمایان می شوند.

مصرف مواد غذایی سالم:

مسلما تغذیه خوب و کافی در داشتن پوست سالم و شاداب موثر است. استفاده از مواد غذایی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب مثل امگا، ویتامین آ برای رساندن مواد مغذی به بدن لازم و ضروری است .استفاده از مواد غذایی مانند ماهی سالمون، دانه چیا، تخم کتان، گردو، فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کلم پیچ، میوه های گرمسیری مثل انبه، کیوی، آناناس و مرکبا مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش و لمو شیرین، توت سیاه، بلوبری و تمشک.

کرم ضد آفتاب:

قرار گرفتن بیش از حد در معرض پرتوهای فرابنفش موجب آسیب رساندن به پوست و کاهش تولید کلاژن خواهد شد. استفاده منظم از کرم ضدآفتاب ضمن حفاظت از پوست از کاهش کلاژن پیشگیری می نمایند.

برای کاهش التهاب و خنثی کردن رادیکالهای آزاد خطرناک به آنتی اکسیدان نیاز است مانند مصرف مشتقات

ویتامین آ : مصرف محصولات رتینول و رتینوئیک اسید سلولهای بدن را به تولید کلاژن بیشتر تحریک میکند.

ویتامین سی : بدن به تنهایی ویتامین سی تولید نمیکند بنابراین بایستی از طریق میوه و سبزیجات برگ سبز ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرد.

رعایت روتین پوستی و استفاده از محصولات مرغوب: عدم استفاده بیش از حد کرم پودر و لوازم آرایشی، انجام روتین روزانه پوستی تونر، ژل شستشو و آبرسان مناسب پوست.

 

انواع مکمل های کلاژن ساز:

  1. پودر کلاژینو
  2. پودر کلاژینو بیوتی
  3. قرص کلاژن گلد
  4. کپسول کلاژن اکتیو
  5. شربت سوپر کلاژن بیلدر

برای مشاهده لیست تمامی کلاژن ساز ها اینجا را کلیلک کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب