علت بوی بد دهان ،روش های درمان آن

بوی بد دهان

تنفس یا صحبت کردن همراه با بوی بد دهان مشکلی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. این بوی ناخوشایند از جمله مسائل آزار دهنده­ای است که می‌تواند روابط اجتماعی ما را نیز با مشکل روبرو کند و موجب احساس شرم و ناراحتی ما شود. علت این بوی بد می‌تواند مصرف برخی از غذاها، شرایط بهداشتی نادرست و عادات نامناسب باشد. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت دندان می‌توانید این بوی بد را از بین ببرید. اگر با تکنیک­های ساده خود مراقبتی مشکل حل نشد، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید یک بیماری جدی باعث بوی دهان شما نشده باشد. با جورداو همراه باشید تا علاوه بر بررسی علت بوی بد دهان، مروری کنیم بر بهترین روش های درمان بوی بد دهان.

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی ناخوشایند دهان بسته به منبع یا عامل اصلی آن متفاوت است. البته برخی افراد بدون داشتن علائم خاصی بیش از حد نگران بوی نفس خود هستند، در حالی که بعضی افراد متوجه بوی ناخوشایند دهان خود نیستند. از آنجا که ارزیابی بوی نفس خود دشوار است، برای تأیید بوی بد دهان خود می‌توانید از یکی از دوستان یا نزدیکان خود کمک بگیرید.

هفت دلیل اصلی بوی بد دهان کدام هستند؟

  1. غذا
    شکستن ذرات مواد غذایی در داخل و اطراف دندان‌های شما می‌تواند باکتری­ها را افزایش داده و باعث ایجاد بوی بد شود. مصرف برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه­ جات نیز می‌تواند باعث بوی ناخوشایندی  شود. بعد از هضم این غذاها، آنها وارد جریان خون می‌شوند، به ریه­‌ها منتقل می­شوند و بر نفس شما تأثیر می­گذارند.
  2. استعمال دخانیات و تنباکو
    سیگار و سایر دخانیات به بدن و تنفس آسیب می‌زنند. نه تنها بسیاری از محصولات دخانیات بوی خود را بر دهان شما باقی می‌­گذارند بلکه می‌توانند  باعث خشک شدن دهان شما نیز بشوند. افراد سیگاری همچنین بیشتر دچار بیماری لثه می­شوند که می‌تواند به بوی بدن دهان نیز اضافه شود.
  3. بهداشت ضعیف دندان
    اگر روزانه مسواک و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی مانده و باعث بوی بد دهان می‌شود. یک فیلم چسبناک و بی­رنگ از باکتری­ها (پلاک) بر روی دندان­های شما ایجاد می­شود. در صورت عدم مسواک زدن، پلاک می‌تواند لثه‌­های شما را تحریک کرده و در نهایت پلاک‌­های بین دندان­‌ها و لثه­‌ها ایجاد می­کند (پریودنتیت). زبان شما همچنین می‌تواند باکتری‌های تولیدکننده بو را به دام بیندازد. دندان­های مصنوعی که به طور مرتب تمیز نمی­شوند یا به درستی متناسب نیستند، می‌توانند باکتری­ها و ذرات غذا ایجادکننده بو باشند.
  4. خشکی دهان
    بزاق به پاک‌سازی دهان کمک می‌کند، ذراتی را که باعث بوی بد می‌شوند از بین می‌برد. وضعیتی به نام خشکی دهان می‌تواند در ایجاد بوی بد نقش داشته باشد زیرا تولید بزاق کاهش می­یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب اتفاق می‌افتد که منجر به “نفس کشیدن صبح” می‌شود، و اگر خواب دهان‌باز داشته باشید این وضعیت بدتر می‌شود. خشکی مزمن دهان می‌تواند به دلیل مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری­ها نیز باشد.
  5. عفونت در دهان
    بوی ناخوشایند دهان می‌تواند به دلیل زخم­های بعد از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سایر آسیب‌های دهان ایجاد شود.
  6. سایر شرایط دهان، بینی و گلو
    گاهی اوقات سنگ‌های کوچکی که در لوزه‌­ها تشکیل می‌شوند که با باکتری­‌های تولیدکننده بو پوشانده شده‌­اند. علاوه بر این عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس­‌ها و یا در گلو، می‌تواند باعث بوی ناخوشایند دهان شود.
  7. داروها
    برخی از داروها می‌توانند به طور غیرمستقیم با ایجاد خشکی دهان بوی بد تولید کنند. برخی دیگر می‌توانند در بدن تجزیه شوند و مواد شیمیایی را که می‌توانند توسط تنفس شما حمل شوند، آزاد کنند.
علت بوی بد دهان چیست؟

مهمترین عوامل بوی بد دهان شامل بهداشت نامناسب دندان، پوسیدگی دندان، مصرف دخانیات و برخی بیماری های گوارشی و حلقوی هستند.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش های درمان گلو درد

تأثیر برخی بیماری‌ها بر بوی دهان

بیماری‌هایی مانند برخی از سرطان‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیکی در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می­کنند می‌توانند بوی تنفسی متمایزی ایجاد کنند. ریفلاکس مزمن اسیدهای معده (بیماری ریفلاکس معده یا مری) می‌تواند با بوی بد دهان همراه باشد. در کودکان خردسال این بوی بد می‌تواند ناشی از جسم خارجی باشد، برای مثال یک تکه غذا که در سوراخ بینی قرار گرفته است علاوه بر این نارسایی­‌های مربوط به بخش­های مختلف بدن مثل لوزه، ریه، سینوس‌ها، دستگاه گوارش، متابولیک بدن، دیابت، کبد و قاعدگی نیز می‌توانند بر روی بوی دهان شما تأثیر بگذارند.

بوی بد دهان ناشی از معده

غده­‌های گوارشی می‌توانند بر روی سلامت دهان و بوی تنفس شما تأثیرگذار باشند. مشکلات دستگاه گوارشی می‌تواند بر بوی دهان تأثیر منفی گذاشته و بوی ناخوشایندی را به وجود آورد. ریفلاکس معده از جمله شایع‌ترین این بیماری‌­ها است. محتوای ریفلاکس معده ترکیبی از هیدروکلریک اسید به همراه غذا، صفرا و باقیمانده غذای هضم نشده است که می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. اگر بعد از خوردن غذاهای خاصی احساس سوزش یا ریفلاکس معده دارید، این غذاها معمولاً غذاهای تند، لبنیات، غذاهای چرب و سرخ کردنی، مرکبات، چای، قهوه و الکل هستند که باعث افزایش ترشح اسید در معده می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در تنفس شما شوند. این اتفاق ممکن است در اثر ترشح زیاد اسید در معده توسط غده گوارشی شما اتفاق بیفتد. اسید معده معمولاً بوی ترش دارند و بر روی تنفس شما تأثیر می­گذارد. از عوامل دیگر در ریفلاکس معده می‌توان به حجم غذای مصرفی اشاره نمود که با افزایش فشار داخل معده موجب بازگشت محتوای معده به مری می‌شود. همچنین حجم غذا زیاد باعث افزایش ترشح اسید معده نیز می­شود.

بوی بد دهان ناشی از ریفلاکس معده

ریفلاکس معده، ریفلاکس اسیدی از جریان رو به عقب محتوای معده مانند غذای هضم نشده، صفرا برگردانده شده و اسیدهای معده به مری است که می‌تواند از عوامل اصلی بوی بد دهان شما باشد.

برای درمان بوی بد دهان چه باید کرد؟

در صورتی که به تازگی متوجه شده­اید که نفس شما طراوتی کمتر از حد معمول گذشته را دارد، یک روال بهداشتی دهان روزانه را دنبال کنید که در ادامه به‌صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

  • از عوامل محرک اجتناب کنید
    به نظر می‌رسد غذاهای پرادویه، لبنیات، استرس یا عوامل محرک دیگر، تنفس و دهان برخی افراد را تحت تأثیر قرار داده و آن را بد بو می‌کند، شما می‌توانید با کنترل این عوامل در رژیم غذایی خود و اجتناب از مصرف زیاد آنها بوی بد دهان خود را برطرف کنید.
  • آدامس جویدن یا استفاده از خوشبو کننده­‌های دهان
    انجمن دندانپزشکی آمریکا پیشنهاد می‌کند آدامس­های بدون قند بجوید تا به شما در از بین بردن بوی بد دهان کمک کند، با توجه به اینکه این بوی بد می‌تواند ریشه در مشکلات جدی سلامت بدن داشته باشد، استفاده از آدامس یا خوشبو کننده­های دهان فقط برای مدت کوتاهی تا زمانی که بتوانید به رفع مشکل اصلی بپردازید مناسب هستند. در همین زمینه جوردارو یکی از بهترین محصولات را برای رفع بوی بد دهان و داشتن تنفسی با طراوت و خوشبو به شما توصیه می­کند. محصولات خوشبو کننده دهان ناتسور ساخت کشور آلمان بوده و حاوی ویتامین C می­باشند که در طعم­های پرتقالی و توت وحشی و در بسته بندی جذاب قوطی فلزی، که دهان شما را خوشبو نموده و با خنک کردن مجاری تنفسی، حس طراوت و شادابی را در نفس شما به ارمغان می آورند.

    استفاده از خوشبو کننده­‌ برای رفع بوی بد دهان

    برای رفع بوی بد دهان می‌توانید از خوشبو کننده دهان ناتسور که حاوی طعم دهنده­‌های طبیعی و فاقد شیرین کننده مضر آسپارتام است و آسیبی به سلامتی دهان و دندان شما وارد نمی کند، استفاده کنید.

  • دهان خود را سالم نگه دارید
    فقط به این دلیل که بوی ناخوشایند دهان شما ناشی از مشکل معده، ریه، سینوزیت و… است، به این معنی نیست که باید بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید. مسواک زدن روزانه دو بار و استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان به از بین بردن برخی از باکتری‌های مؤثر در ایجاد بوی ناخوشایند دهان کمک می­کند.
  • مصرف یک پروبیوتیک
    تنفس بهتر می‌تواند با یک روده سالم شروع شود، بنابراین برای رفع بوی ناخوشایند دهان با پزشک خود در مورد مصرف پروبیوتیک یا افزودن یک فنجان ماست روزانه به رژیم غذایی خود صحبت کنید. پروبیوتیک­‌ها می‌توانند تعادل اسید را در دستگاه گوارش شما بازگردانند، بنابراین احتمال اینکه شما برخی از اثرات منفی را داشته باشید کمتر است.
اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب