ریزش مو، دلایل ،روش های بهبود آن

دلایل ریزش مو

ریزش موی سر  انواع مختلفی دارد که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود و ممکن است طبیعی باشد یا این که نیاز به درمان داشته باشد.

ریزش موی طبیعی

 بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد ریزش مو در روز طبیعی است.این مقدار از ریزش معمولا قابل توجه نیست. ریزش موی بیشتر از این مقدار نیز در افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند طبیعی است:

   ۱-کاهش وزن بیش از 9 کیلوگرم:

مصرف خیلی کم کالری در روز و یا دریافت نکردن مقدار کافی از مواد مغذی و ویتامین ها می تواند باعث ریزش مو شوند.

   ۲-زایمان :

 بسیاری از افراد چند ماه بعد از شرایط استرس زا دچار ریزش شدید مو می‌شوند. مادران نیز حدود دو ماه بعد از زایمان ریزش مو پیدا می‌کند. این ریزش مو طبیعی و گذراست و بعد از ۶ تا ۹ ماه مو به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

  ۳- استرس زیاد:

زمانی‌که استرس متوقف شود،ریزش مو نیز متوقف می‌شود.استرس را می توان به روش های مختلفی شامل ورزش کردن یا مدیتیشن کنترل کرد‌.بعضی محققین عقیده دارند که ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن در تنظیم قند خون و افزایش گردش خون نیز موثرند و از این طریق می‌توانند موجب رشد مجدد مو شوند.

   ۴-تب بالا:

 بعد از بهبود یک بیماری مخصوصاً اگر شامل تب نیز می‌شده است. 

   ۵-تغییرات هورمونی:

 مثل قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری می تواند موجب ریزش مو شود.

توجه: ریزش مویی که به دلیل یکی از شرایط بالا ایجاد  شده باشد نیازی به درمان خاصی ندارند و بعد از چندماه به به حالت قبل باز می‌گردد.

ریزش موی غیر طبیعی

نوع دیگری از ریزش مو وجود دارد که تا زمانی که علت ریزش مو متوقف نشود موی جدیدی رشد نمی‌کند. این نوع ریزش مو علت‌های مختلفی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شوند. این نوع از ریزش مو ممکن است به درمان احتیاج داشته باشد. درمان به خیلی از افراد کمک می‌کند اما در همه‌ی افراد مؤثر نیست. یک پزشک متخصص پوست و مو می‌تواند شما را در این رابطه راهنمایی کند و علت ریزش موی شما را نیز تشخیص دهد. درمان‌های مختلفی برای ریزش مو وجود دارد. هرچه درمان زودتر شروع شود بهتر اثر می‌کند.

۱-ریزش موی ارثی: 

این نوع ریزش مو شایع‌ترین علت ریزش مو است که در خانم‌ها به آن ریزش مو با الگوی زنانه و در آقایان ریزش مو با الگوی مردانه گفته می‌شود. این نوع ریزش مو در خانم‌ها با نازک شدن مو و پهن‌تر شدن فرق سر و در آقایان با ریزش مو از جلوی سر شروع می‌شود.

درمان دارویی می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد یا آن را آهسته‌تر کند. حتی ممکن است به رویش مجدد مو کمک کند.از دارو های موثر برای این نوع ریزش مو می‌توان فیناستراید و ماینوکسیدیل را نام برد که فیناستراید با نسخه ی پزشک و ماینوکسیدیل بدون نسخه قابل تهیه می‌باشند.هرچه درمان زودتر شروع شود بهتر اثر می‌کند.

  ۲-ریزش موی سکه ای:

بیماری  Alopecia areata یا ریزش مو سکه‌ای زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش ناگهانی مو در یک قسمت مشخص می‌شود. این نوع ریزش مو در هر قسمتی از بدن می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

درمان دارویی باعث تحریک رشد مجدد مو می‌شود.درمان می‌تواند موضعی یا سیستمیک باشد. برای درمان این نوع ریزش مو باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.پزشک ممکن است با تجویز کورتیکواستروئید در نواحی دچار ریزش مو، آن را درمان کند.بعد از ۴ هفته تاثیر دارو مشخص می‌شود و می‌توان هر ۴ هفته درمان را تکرار کرد.کورتیکواستروئید ها باید به طور مرتب تکرار شوند و در صورت قطع مصرف ریزش مو می‌تواند دوباره بازگردد.علاوه بر این مصرف موضعی محصولاتی مانند ژل تقویت کننده ی مو سر پرودرما و یا کرم ژل مخصوص ریزش سکه ای موی سریتا نیز می‌تواند باعث بهبود این نوع ریزش مو شوند.

 ۳-بعضی از داروها:

گاهی اوقات علت ناگهانی ریزش مو می‌تواند مصرف بعضی از دارو ها باشد. در این صورت نباید برای جلوگیری ریزش مو مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع کنید.

برای مثال افرادی که شیمی درمانی می‌کنند معمولاً ریزش موی شدید پیدا می‌کنند. وقتی دوره درمان متوقف شود موها دوباره رشد می‌کند.

۴-دستکاری مو:

رنگ کردن مو یا فر کردن دائم مو می‌تواند به مو آسیب برساند و با گذشت زمان این آسیب باعث ریزش مو می‌شود. در صورتی که آسیب به مو ادامه پیدا کند ممکن است غیر قابل بازگشت شود. اگر معمولاً موهای خود را محکم می‌بندید، این کار می‌تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و با گذشت زمان این نوع ریزش مو هم می تواند غیرقابل برگشت باشد.بعضی از فرآورده‌های مخصوص مو مثل شامپوهای نرم کننده هم موجب ریزش مو می‌شوند.بهتر است هنگام استفاده از نرم کننده ها مراقب باشید که با کف سر تماس نداشته باشند

سعی کنید استفاده از سشوار یا اتوی مو را نیز کم کنید و فقط در موقعیت های خاص از آن ها استفاده کنید زیرا می توانند موجب ضعیف شدن مو شوند‌.

۵-عدم تعادل هورمونی:

یکی از رایج‌ترین مشکلات هورمونی که موجب ریزش مو هم می‌شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. در این صورت مهم ترین کار برای ریزش‌ مو، مراجعه به پزشک متخصص برای کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

 ۶-مشکلات تیروئید:

بعضی افراد به دلیل مشکلات تیروئیدی دچار ریزش مو یا نازک شدن موها می‌شوند. با درمان تیروئید ریزش مو نیز برطرف می‌شود.

۷-کمبود بیوتین، روی، آهن یا پروتئین:

کمبود این مواد می تواند موجب ریزش مو شود.

با دریافت مقدار کافی از این مواد، ریزش مو برطرف می‌شود.دریافت مقدار کافی از این مواد می تواند به بهبود ریزش موی سکه ای نیز کمک کند.مکمل های مختلفی مانند  بیوتین، Hairvit ، زینک پلاس در داروخانه وجود دارند که برای کاهش ریزش مو مفید هستند. Hairvit حاوی روی، بیوتین، آهن، ویتامین های گروه ب و آمینواسید های مفید برای کاهش ریزش پو(آمینو اسید ها واحد‌‌ های سازنده ی پروتئین ها می‌باشند.) می باشد‌. برای مشاهده انواع مکمل های مناسب برای مو میتوانید اینجا را مشاهده کنید.

مصرف بیش از حد مورد نیاز بعضی از این مواد مثل آهن می تواند برای بدن خطرناک باشد.بهتر است با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون مقدار مورد نیاز آهن برای شما مشخص شود‌ تا مطمئن شوید مقدار مکملی که مصرف می‌کنید برای شما کافی است.

پیشگیری ریزش مو:

برای پیشگیری از ریزش مو به جز مصرف مکمل های تقویت مو میتوانید از انواع شامپو و تونیک های ضد ریزش مو  استفاده کنید.

 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب