سیاه دانه+ خواص،روش استفاده،عوارض آن

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه گیاهی است که از گذشته برای درمان سردرد، دندان درد، گرفتگی بینی، آسم، التهاب مفاصل و انگل‌ها استفاده می‌شده. امروزه هم از سیاه دانه برای کمک به درمان آسم، پایین آوردن قند خون، فشار خون و کاهش وزن استفاده می‌شود‌. هرچند نمی‌تواند جایگزین داروهای اصلی این بیماری‌ها بشود.

خواص سیاه دانه:

سیاه دانه‌ سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها سلول را در‌ مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنند. مصرف آنتی اکسیدان برای حفظ سلامتی، کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان بسیار مهم است.

۱-لاغری با سیاه دانه:

اگر چه مکانیسم اثر دقیق آن مشخص نیست اما خوردن سیاه دانه باعث  لاغری می‌شود. همچنین سیاه دانه باعث کاهش ‌تری‌گلسیرید و چربی‌های بد خون (LDL) می‌گردد.

۲-خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل:

به دلیل خاصیت ضدالتهابی، سیاه دانه می‌تواند موجب کاهش التهاب مفاصل شود. روغن سیاه دانه برای زانودرد نیز مفید است و می‌توان آن را به صورت موضعی استفاده کرد.

۳-آسم:

مصرف سیاه دانه در کنار داروهای آسم می‌تواند سرفه و عملکرد ریه را در بعضی از افراد دچار آسم بهبود دهد. علاوه بر سیاه دانه‌ی خوراکی، اسپری‌های بینی رساسینکس که حاوی روغن سیاه دانه هستند را می‌توان برای کاهش علائم حساسیت و گرفتگی بینی استفاده نمود.

همچنین سیاه دانه برای کمک به باروری در آقایان با افزایش تعداد اسپرم‌ها و کاهش درد سینه‌ی قبل از قاعدگی در خانم‌ها نیز مفید است. همچنین مطالعات مختلفی در مورد تأثیر سیاه دانه برای کمک به درمان تنبلی تخمدان، سنگ کلیه و سرطان وجود دارد. اما مطالعات بیشتری برای تأیید این فواید نیاز است.

 

روش استفاده سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه را می‌توانید به صورت مایع و یا به صورت پرل‌ مصرف کنید. برای بهتر شدن طعم، می‌توانید آن را با عسل یا آب لیمو مخلوط کنید.

برای مصرف موضعی روغن سیاه دانه را روی پوست ماساژ دهید.

عوارض جانبی سیاه دانه:

مصرف سیاه دانه به صورت خوراکی در‌ مقادیر کم غذایی برای بیشتر افراد بی خطر است. روغن سیاه دانه و سیاه دانه در مقادیر بیشتر و به عنوان دارو اگر کمتر از ۳ ماه استفاده شود احتمالاً خطری ندارد. اطلاعات کافی راجع به بی خطر بودن مصرف دارو در طولانی‌مدت وجود ندارد. سیاه دانه در بعضی افراد می‌تواند موجب ناراحتی معده، استفراغ یا یبوست شود. و ممکن است در بعضی افراد خطر تشنج را هم بالا ببرد.

مصرف موضعی روغن یا ژل سیاه دانه در کوتاه مدت ضرری ندارد.

از آنجایی که سیاه دانه باعث کاهش قند خون می‌شود در افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط مصرف شود و قند خون مرتب اندازه گیری شود.

سیاه دانه ممکن است باعث کاهش سرعت لخته شدن خون، کاهش قند و افزایش خواب آلودگی در بعضی افراد شود به همین دلیل حداقل ۲ هفته قبل از جراحی‌ها آن را مصرف نکنید.

سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی نباید به عنوان دارو استفاده شود.

اگرچه سیاه دانه می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد اما نباید جایگزین داروی اصلی که پزشک برای شما تجویز کرده است بشود. همچنین شواهد کافی برای تعیین دوز مؤثر و بی‌خطر آن وجود ندارد و بسته به دلیل مصرف مقدار مصرف آن متفاوت است. بهتر است قبل از مصرف با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

 اسپری رساسینکس:

اسپری بینی رسا سینکس آرتیمان به‌صورت طبیعی برای پاکسازی مخاط بینی ناشی از آلرژی، التهاب سینوس (سینوزیت)، سردردهای میگرنی و مزمن، زکام و سرماخوردگی می‌باشد و درنتیجه رفع احتقان بینی و داشتن یک تنفس کامل از نتایج استفاده این محصول طبیعی خواهد بود. این اسپری حاوی روغن سیاه دانه میباشد.

  • مقدار مصرف را پزشک تجویز می نماید در غیر اینصورت افراد بالای 12 سال روزی سه بار هر بار 3-4 پاف در بینی اسپری شود.
  • برای استفاده پس از برداشتن درب اسپری، سر را کمی به جلو خم کرده و سر اسپری را داخل یکی از سوراخ های بینی قرار دهید و با دست سوراخ دیگر بینی را مسدود نمایید. در حالی که از بینی و با دهان بسته تنفس می نمایید(در هنگام دم) اسپری را تا انتها فشار دهید. این عمل را برای سوراخ دیگر بینی تکرار نمایید. بعد از هر بار مصرف در پوش اسپری را در جای خود قرار دهید.
  • در افرادی که نسبت به فرآورده های سیاه دانه و روغن زیتون حساسیت دارند و همچنین افرادی که خونریزی فعال بینی دارند، منع مصرف دارد.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب