مکمل های غذایی +فواید و انواع آنها (بخش۳)

 مکمل های غذایی و کاربرد عملی آنها

 در این بخش نهایی از سری مقالات استفاده کاربردی از مکمل های غذایی، قصد دارم به ترکیب کردن این مکمل های شرح داده شده، جهت دوران رژیم مسابقات یا به نوعی رژیم غذایی کاهش وزن و همچنین دوران افزایش وزن توده عضلانی پرداخته، تا خواننده محترم، یک نمای کلی را از استفاده کردن همزمان یکسری از مکمل ها در طول روز، داشته باشد و برای ایشان، همانند یک راهنمای کلی، عمل نماید.

مکمل های دوران کاهش وزن:

در این بازه زمانی، به علت رعایت یک رژیم غذایی با کالری منفی، یعنی دریافت کالری به میزانی کمتر از مقداری که در طول روز می سوزانیم، بدن مستعد به کارگیری منابع جایگزین سوخت که راحت ترین آنها، همان بافت عضلانی بوده شده که ورزشکار در اینجا می بایستی به صورتی هوشمندانه عمل نموده تا هم عضلات را از تبدیل شده به سوخت محافظ نماید، هم سوخت لازم را تامین نموده و بدن را جهت ایجاد یک روند کاهش وزنی مفید، به سمت سوزاندن و کاهش حجم دادن بافت چربی، متمایل نماید.

۱-آمینو اسید های شاخه دار :

در اینجا، آمینو اسیدهایی همانند آمینو های شاخه دار وارد عمل شده تا عضلات ورزشکار، تا حد ممکن حفظ شوند و محصولات چربی سوزی همانند کافئین نیز، هم رویه چربی سوزی را تقویت نموده و هم به محافظت از عضلات خواهند پرداخت. برای مثال، بی سی ای ای را در صبح ناشتا و یا قبل از اجرای یک تمرین هوازی پر شدت دریافت نمود و در کنارش به مصرف مکمل کافئین پرداخت تا موارد ذکر شده با حداکثر قدرت خود، پیش روند.

۲- ال کارنتین :

در این دوران نیز، می توان به جای استفاده از کافئین، از ال کارنتین بهره برد، هرچند مکانیزم عملکرد متفاوتی دارد ولی در کنارش، ورزشکار مربوطه، خواهد توانست از کراتین نیز، به صورت پنچ گرم قبل و بعد از تمرین نیز استفاده کند تا روند حفظ توده عضلانی را در دوران رژیم کاهش وزن، به حداکثر خود برساند.

شما میتوانید انواع ال کارنتین های موجود را در وبسایت جوردارو مشاهده کنید.

 

۳- پروتئین وی:

جهت بلافاصله پس از تمرین، در همین دوران رژیم غذایی کاهش وزن، همانگونه که شرح داده شد، می توان درکنار این مکمل های ذکر شده، به راحتی و البته در صورت نیاز، از پروتئین وی بهره لازم را برد تا بازیابی عضلانی، پس از یک جلسه تمرینی، به سرعت روند خود را طی نماید و تا حدود زیادی، ورزشکار را از قرار گرفتن در شرایط تمرین زدگی، مصون دارد. همچنین بکار گیری مکمل غذایی ویتامین سی، به خصوص در حین و بلافاصله پس از تمرین، هم به روند کاهش بافت چربی یاری می رساند و هم تا حدودی، از کاتابولیسم یا همان کاهش حجم توده عضلانی ناشی از ترشح هورمون کورتیزول، می تواند جلوگیری به عمل آورد.

شما میتوانید انواع whey ها را در وبسایت جودارو مشاهده کنید.

۴-سروینگ ویت گینر:

در کنار تمامی اینها، اگر شرایط کالری گیری فرد مناسب و کاملا حساب شده جهت دوران کاهش حجم توده چربی باشد، می توان بجای این پروتئین وی مصرف شده بلافاصله پس از تمرین، از یک سروینگ ویت گینر بهره برد، تا به نوعی تمامی درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیاز جهت سرعت بخشیدن به روند بازیابی عضلانی، پس از یک جلسه تمرین، به صورتی هر چه تمام تر حاصل شود، منتها می بایستی این نکته را در نظر گرفت که با میل نمودن این سروینگ از ویت گینر، دریافت کالری منفی، مختل نشود و هنوز کفه ترازو به سمت کاهش وزن چربی های ذخیره شده باشد.

۵-گلوتامین:

در دوران کاهش وزن بافت چربی، همانگونه که ذکر گردید، گلوتامین نیز، می تواند یکی از مکمل های آمینو اسیدی بسیار مفید چه جهت افزایش رویه کاهش وزن با استفاده از تقویت ترشح هورمون رشد، در بدن باشد، چه محافظت کنند از توده عضلات در برابر فرایند تحلیل رفتن، نیز هست.

این مکمل را نیز شما می توانید در صورت نیاز با وی پروتئین خود مخلوط نموده و در صبح ناشتا و بلافاصله پس از تمرین، استفاده بفرمایید، حتی اگر قصد اجرای تمرینات هوازی پر شدت را دارید، 15 دقیقه قبل از شروع تمرین، 5 گرم از این مکمل را، به همراه آمینو اسیدهای شاخه دار یا همان بی سی ای ای، استفاده نمایید تا تاثیرات مثبت یکدیگر را تقویت نمایند.

 

 

مکمل های دوران افزایش ورن توده عضلانی:

در دوران افزایش وزن توده عضلانی، به نوعی مکمل های ویت گینر، پروتئین وی و کازئین و همچین کراتین، گل سر سبد می باشند. ورزشکار بر حسب نیاز خود و شرایط زندگی و محدودیت های مربوط به مواردی همچون شغل، می تواند پروتئن وی و کازئین را به صورت ترکیب با هم، به همراه پنچ گرم کراتین، جهت بلافاصله پس از تمرین، به همراه آب و بین 40 الی 100 گرم کربوهیدرات ساده دارای نمایه قندی بالا، همانند گلوکز، میل نموده تا اینها در کنار یکدیگر، به همراه هورمون انسولین آزاد شده به علت مصرف کربوهیدرات ساده، تاثیرات یکدیگر را به شدت تقویت کرده و رویه ریکاوری عضلانی را، به حداکثر خود برسانند.

در کنار اینها، همانطور که عرض شد، جهت صبح ناشتا، میان وعده ها و بلافاصله پس از تمرین، می توان یک سروینگ ویت گینر را استفاده نمود که این روش بسیار مناسب افراد لاغر پیکر یا همان افرادی با تیپ بدنی اکتومورف می باشد که به سختی وزن کسب می کنند. در این حالت، می توانید پروتئین وی را با ویت گینر خود، در بعد از تمرین مخلوط نموده و میل نمایید و همچنین جهت قبل از خواب، ویت گینر را به همراه یک سروینگ کازئین، ترکیب نموده و مصرف کنید که جهت افزایش وزنی با کیفیت، در صورت داشتن تمرینی اصولی، استراحتی دقیق و برنامه غذایی حساب شده، بسیار مناسب می باشد.

از سوی دیگر، جهت ورزشکاران پرورش اندام با سابقه تمرینی درخور، در همین دوران افزایش وزن توده عضلانی، استفاده از مکمل آمینو بی سی ای ای در میان تمرین، بعلاوه یک تا دوسروینگ وی پروتئین بلافاصله پس از تمرین که همراه با آن پنچ گرم کراتین هم باشد، کولاک می کند.

پاینده و سربلند باشید.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب